logo

Contactinformatie

Vendelier 57D, 3905 PC Veenendaal

Tel: 030 - 6355250
E-mail: info@szpluimvee.nl

 
 

Alcohol-, drugs- en medicijngebruik

Alcohol-, drugs- en medicijngebruik

Risico 
Medewerkers die onder invloed van alcohol, drugs of medicijnen aan het werk zijn, kunnen een veiligheidsrisico zijn voor zichzelf en voor anderen. Bovendien tast overmatig middelengebruik de gezondheid van de medewerkers aan.

Eisen
Stel een alcohol-, drugs- en medicijnbeleid in uw bedrijf op, dat gebaseerd is op de vier pijlers uit de Handreiking alcohol-, drugs- en medicijnbeleid van het Trimbosinstituut.
1. Regels en afspraken,
2. Preventie en bewustwording
3. Begeleiding en zorg
4. Handhaving en disciplinaire maatregelen

Deze onderdelen worden hieronder verder uitgewerkt:

1. Regels en afspraken

Leg vast hoe u bedrijf staat tegenover het gebruik van alcohol- en drugs. Werk uit wat in uw bedrijf al dan niet acceptabel is.

Zorg dat u een gelijke behandeling kiest voor alle lagen in uw bedrijf. Leg ook vast hoe u met alcoholgebruik omgaat bij bedrijfsfeesten, recepties, zakenlunches, kerstviering, cursussen e.d.

Leg vast dat medewerkers die medicijnen gebruiken die de rijvaardigheid beïnvloeden (herkenbaar aan een gele sticker op het medicijn) met de bedrijfsarts bespreken welke taken ze al dan niet in hun werk kunnen uitvoeren, tijdens en na de periode dat ze die medicijnen innemen. Dit geldt alleen voor medewerkers die werkzaamheden verrichten die gevaar op kunnen leveren voor zichzelf en/of voor anderen. (NB De Autoriteit Persoonsgegevens staat niet toe dat in de regeling is opgenomen dat werknemers hun medicijngebruik met hun leidinggevende of andere bedrijfsfunctionarissen bespreken)

Huisregels rond alcohol, drugs en medicijnen kunnen pas in werking treden nadat medewerkers daarover doeltreffend zijn voorgelicht.     

2. Preventie en bewustwording

Als u een alcohol-, drugs,- en medicijnbeleid heeft opgesteld, is het zaak om de medewerkers daarover voor te lichten, met name over de huisregels en over de risico’s van alcohol en drugs in het werk.

Als er signalen zijn dat er medewerkers zijn met alcohol- en drugsproblemen, geef dan instructie aan uw leidinggevenden hoe signalen daarvan op te pikken en ook hoe daarmee om te gaan. 

3. Begeleiding en zorg

Als een medewerker signalen heeft afgegeven dat hij/zij een alcohol- en drugsprobleem heeft (bv door veranderingen in uiterlijke kenmerken, veranderingen in gedrag, wijziging in werkprestaties, testresultaten, betrapping op heterdaad) is de eerste lijn dat hulp wordt aangeboden. Daarbij zal maatwerk moeten worden geleverd, afhankelijk van de problematiek en ook van de opstelling van het bedrijf. Begeleiding kan bijvoorbeeld bestaan uit een begeleidend gesprek, doorverwijzing naar een professionele hulpverlener, naar bedrijfsmaatschappelijk werk of arbodienst, aanbieden van coaching etc. Of een combinatie van deze mogelijkheden. 

4. Handhaving en disciplinaire maatregelen

In de pluimveeverwerkende industrie zijn geen alcohol- of drugstesten toegestaan. Ook geen individuele testen als er een concreet vermoeden is dat een werknemer onder invloed is. En ook niet als de medewerker instemt met zo’n test. Deze testen zijn daar volgens de Autoriteit Persoonsgegevens in strijd met de wet.

NB. Testen zijn ook niet nodig: Als een leidinggevende een vermoeden heeft dat een medewerker onder invloed van alcohol, drugs of medicijnen op het werk aanwezig is en een andere leidinggevende bevestigt dit vermoeden, dan kan het bedrijf de betreffende medewerker naar huis laten brengen. Op een later tijdstip kan dan met de medewerker een gesprek plaatsvinden. Leg deze werkwijze vast in het alcohol-, drugs- en medicijnbeleid.

Disciplinaire maatregelen of sancties zijn een laatste stap. In eerste instantie dient de inzet gericht te zijn op ondersteuning en begeleiding. Pas als een werknemer met alcohol- of drugsproblemen medewerking aan zijn behandeling weigert of onvoldoende daaraan meewerkt, kan er sprake zijn van een disciplinaire maatregel of sanctie. Uiteraard kunnen eerder wel passende maatregelen nodig zijn om veiligheidsrisico’s door geconstateerde alcohol- en drugsproblemen te voorkomen.

In het geval dat er voor een sanctiebeleid is gekozen, wordt duidelijk vastgelegd welke sanctiemaatregelen wanneer kunnen worden getroffen. Deze maatregelen zijn in overeenstemming met eventuele andere sancties in het bedrijf. 

Tot slot:

Het invoeren, wijzigen of intrekken van een alcohol-, drugs-, en medicijnbeleid kan alleen na instemming van de OR of PVT.

Spreek af dat maximaal iedere twee jaar het alcohol-, drugs-, en medicijnbeleid wordt geëvalueerd en leg vast hoe dat plaatsvindt. Pas op grond van de evaluaties het beleid waar nodig aan.

Wensen

Laat u bij het opstellen van een alcohol-, drugs-, en medicijnbeleid bijstaan door een deskundige externe partij.

Maak het beleid inzake alcohol, drugs en medicijnen onderdeel van een breder gezondheidsbeleid.

Zie ook:

Handleiding Drugs, alcohol en medicijngebruik  Trimbos-instituut (2022)

Format: Alcohol-, drugs- en medicijnbel

​Infographic: Alcohol, drugs, medicijnen en werk

Autoriteit Persoonsgegevens over testen van alcohol en drugs op het werk