logo

Contactinformatie

Vendelier 57D, 3905 PC Veenendaal

Tel: 030 - 6355250
E-mail: info@szpluimvee.nl

 
 

Opslag en expeditietaken

Opslag en expeditietaken   (laatste update 08-09-2021)*

De belangrijkste taken zijn het orderpicken, inpakken, tijdelijk opslaan in een koel- of vriescel of direct klaarmaken voor vervoer naar de afnemers van het eindproduct. Overige taken zijn het verzorgen van het intern transport van bijvoorbeeld grondstoffen en halffabrikaten. De aanvoer van bakken en karren wordt meestal uitgevoerd met een hand- of electropallettruck (EPT) of heftruck.

Risico
Bij deze werkzaamheden zijn er veiligheidsrisico's zoals aanrijdgevaar, struikelen, beknellinggevaar en valgevaar. Ook zijn er specifieke risico's bij het werken in koel- en vriescellen. Daarnaast is er lichamelijke belasting in de vorm van tillen, duwen en trekken.

Eisen 

Eisen bij het beladen van vrachtwagens zijn:

  • Er wordt gebruik gemaakt van doelmatige hulpmiddelen zoals heftrucks of hangbanen;
  • Een vrachtwagen is bij het laden en lossen goed gestempeld;
  • Levellers zijn stroef;
  • Op- en afritten, dockboards en laadplatforms zijn afgestemd op de afmetingen en het gewicht van de te verwachten lading;
  • Laadplatforms beschikken over minimaal één uitgang;
  • Hellingen moeten bij voorkeur niet meer dan 10% bedragen, bij steilere hellingen moet een waarschuwingsbord met een hellingspercentage zijn geplaatst;
  • Bij op- en afritten (met uitzondering van dockboards) zijn aan weerszijden voorzieningen aanwezig om te voorkomen dat voertuigen naast het rijoppervlak kunnen raken, zoals muren, leuningen of kantplanken. De hoogte van de kantplanken is minimaal een zesde van de grootste te verwachten wieldiameter maar tenminste 10 cm hoog;
  • Voorkom oneffenheden in het buitenterrein bij de docks.
  • Voorkom beknellings- en valgevaar van medewerkers bij een dockboard:
    • Zorg dat de oprijdklep (‘dockleveller’) pas omhoog gaat als de deur open is;
    • Zorg dat alleen medewerkers die daarvoor zijn geïnstrueerd de knoppen van de docklevellers bedienen;
    • Plaats wielkeggen of vergelijkbare voorzieningen totdat de vrachtwagen kan vertrekken of overweeg het aanbrengen bij elke dockboard van een stoplicht met twee lampen; rood en groen. Dat stoplicht is gekoppeld aan de dockdeur. Als de dockdeur is gesloten komt het licht op groen en weet de chauffeur dat de situatie veilig is. (NB Plaats zo’n stoplicht niet midden tussen twee dockdeuren om verwarring te voorkomen, zeker bij Engelse chauffeurs).
      Of laat externe chauffeurs hun trailer afkoppelen op het buitenterrein waarna eigen chauffeurs de trailer voor een dockboard zetten;
    • De oprijdklep die de korte afstand overbrugt tussen de laadvloer en de rijvloer van het dockboard moet minimaal 20 cm lang zijn en voldoende breed;
    • Op - en afritten met een verstelbare helling (de dockboards) moeten deugdelijk zijn vergrendeld en tegen onverhoeds ontgrendelen zijn beveiligd. Bij de instelling van de helling van de dockboards en bij de vergrendeling of ontgrendeling mag het niet nodig zijn dat personen zich tussen de vrachtwagens en de laadvloer moeten begeven;
    • Zorg dat vrachtwagens recht voor het dockboard geplaatst worden. Bijvoorbeeld door:
      • te zorgen voor een goede buitenverlichting, of
      • het aanbrengen van een goed zichtbare belijning, (met verf of met rijen lampjes), of
      • ‘wieldwingers’.

Eisen bij het werken met een laadlift zijn:

  • De bedieningsmiddelen zijn zodanig geplaatst dat bediening veilig kan gebeuren en de beweging van het hefvlak goed kan worden waargenomen;
  • Ongewild in beweging komen van het hefvlak is uitgesloten;
  • Maximaal hefvermogen is aangegeven en wordt niet overschreden;
  • Er is veiligheidsmarkering (geel/zwarte schrikstrepen) op bewegende delen;
  • Kantelen of bezwijken van de lift door onvoldoende stabiliteit, te zware belading of ondeskundig gebruik is niet mogelijk.

Eisen bij het intern transport van grondstoffen en halffabrikaten zijn:

  • Medewerkers instrueren niet onnodig te ‘gooien’ met lege kratten of pallets, dit om geluidspieken te voorkomen;
  • Egale ondergrond (geen drempels etc.).
  • Veilige transportroutes.
  • Maak ter vermindering van de geluidsblootstelling gebruik van heftrucks met gesloten cabines, eventueel voorzien van begrensd niveau van radio’s.

Eisen bij het wegen en sorteren zijn:

  • De beschikbaarheid over doelmatige tilhulpmiddelen zoals een hand(weeg)pallettruck.

Eisen bij de opslag van producten in koelcel zijn:

Wensen

  • Ongunstige tilsituaties vermijden bij aan- en afvoer van producten, kratten en verpakkingen, let daarbij op de hoogte transportbanen, het tilgewicht en de stapelhoogte op pallets.
  • Te zwaar duwen of trekken wordt voorkomen door de inzet van elektro-pallettrucks.

Zie ook

 

de richtlijn wordt nog aan Inspectie SZW aangeboden